Patrik Puškár – tvorca šachového robota SCARA a postupujúci do celoštátneho kola SOČ 2024

Patrik Puškár je žiakom štvrtého ročníka študijného odboru inteligentné technológie. Počas svojho štúdia patril medzi tváre, ktoré boli známe väčšine spolužiakov a spolužiačok, pretože často školu reprezentoval na rôznych podujatiach či v televíznom vysielaní. V poslednom ročníku štúdia všetkých zaujal dvomi svojimi projektmi – maturitným projektom šachového robota SCARA a aplikáciou Bite na objednávanie hotdogov v školskom bufete, na ktorej realizácii sa podieľal.

  1. So svojím šachovým robotom si obsadil v krajskom kole súťaže SOČ prvé miesto, k čomu srdečne blahoželáme. Čo ťa viedlo k výberu takejto náročnej témy pre svoj maturitný projekt?
  2. Keďže ma baví programovanie a robotika, keď mi pán učiteľ Perešíni ukázal SCARA robota, hneď ma to zaujalo a premýšľal som, či by sa to dalo aplikovať na šachovú hru medzi človekom a robotom. Našli sme aj softvér určený na hranie šachu, ale nevyhovoval našim podmienkam a nebol dostatočne modulovateľný na to, aby sme ho vedeli použiť a vtom vznikol nápad napísať celý program od nuly.
  • Vieš odhadnúť, ako dlho si pracoval na projekte? Čo ti dalo zabrať najviac?
  • Na projekte pracujem od tretieho ročníka až dodnes, presný počet hodín ale špecifikovať neviem a keďže plánujem projekt vylepšovať, tento čas sa bude len zvyšovať.
  • Plánuješ ešte nejaké vylepšenia šachového robota?
  • Samozrejme, momentálne je menší problém v koordinácii robota, keďže súradnicový systém nie je symetrický a správne ho skalibrovať po každom rozložení by trvalo veľmi dlho, preto plánujem pridať automatickú kalibráciu tohto systému, aby sa nestalo, že počas hry robot zrazí iné figúrky a pokazí tým hru.
  • Druhý projekt, ktorý je čisto softvérový, je aplikácia na objednávanie hotdogov zo školského bufetu s názvom Bite. Na tomto projekte so pracoval spolu so svojimi mladšími spolužiakmi z 1.IT v rámci projektu Show Your Talent. Môžeš nám stručne priblížiť, ako aplikácia funguje?
  • Bite je webová aplikácia, pomocou ktorej si môžu žiaci rezervovať hotdog a tak sa vyhnúť hladu spojenému s limitovaným počtom hotdogov, ktoré sa vedia za deň predať. Užívateľ si môže cez stránku objednať hotdog a pani bufetárka vie, keď je objednávka vytvorená a o aký hotdog užívateľ zadal.
  • Podarilo sa už uviesť aplikáciu do užívania?
  • Áno, aplikácia je plne funkčná a je v prevádzke už viac ako tri mesiace.
  • Na tvorbe aplikácie si spolupracoval so žiakmi prvého ročníka. Nie je práve obvyklé, že štvrtáci spolupracujú s prvákmi. Ako táto spolupráca vznikla?
  • Spolupráca vznikla na základe kamarátstva medzi mnou a druhým programátorom Martinom Verbovským. Poznáme sa už od základnej školy a keďže vie o mojich programátorských schopnostiach, poprosil ma, aby som mu pomohol s projektom, do ktorého som sa nakoniec zapojil a spolu s jeho tímom sme vytvorili túto užitočnú aplikáciu.
  • O niekoľko týždňov sa končí tvoje štúdium na SPŠJM. Ako hodnotíš uplynulé štyri roky?
  • Moje štyri roky na tejto škole boli zaujímavou cestou, keďže som si zažil aj online vyučovanie počas karantény a som medzi prvými, ktorí študovali odbor inteligentné technológie. Musím povedať, že uplynulé roky boli určite prospešné nielen pre moje vzdelanie, ale aj pre rozvoj mojej osobnosti a samého seba. Samozrejme, našli sa aj nejaké muchy v IT odbore, ale beriem to z ľahkosťou, nakoľko je stále v experimentálnom štádiu.
  •  
  • A na záver, aké sú tvoje plány po skončení stredoškolského štúdia?
  • Po skončení strednej školy mám v pláne pokračovať v štúdiu na vysokej škole a zdokonaliť sa v programovaní a softvérovom inžinierstve.

Ďakujeme za odpovede a prajeme veľa úspechov v ďalšom štúdiu.